SHAKE IT! Virgin Cocktail Competition ‘09

Een oproep aan alle bartenders met een gevoel voor uitdaging. Aankomende 18 november zal voor het eerst de SHAKE IT! Virgin Cocktail Competition plaatsvinden. Heb jij het in je om eens een cocktail te bedenken waar geen alcohol in zit maar welke wel uniek, inspirerend en innovatief is?
De activiteit is bedoeld om non-alcoholische cocktails in eerste instantie via professionals uit horeca populair te maken en een serieuze plek in hun aanbod te geven. Tot 4 november as. kan iedereen die zichzelf bartender beschouwt hun beste recepten voor alcoholvrije cocktails inzenden.
Tijdens de finale zullen de 12 genomineerde shakers hun cocktail presenteren aan een vak- en publieksjury. Uitgangspunt is een volwaardige en unieke cocktail die qua samenstelling, smaak en presentatie op gelijk niveau staat met alcoholische cocktails. In het voorjaar van 2010 verschijnt het eerste SHAKE IT! Bar Book waarin alle door de jury goedgekeurde cocktails en hun bedenkers worden opgenomen.
Op www.shake-itcompetition.com kun je jouw recept insturen en alle informatie, regels en voorwaarden terug vinden.
Achtergrond
Het aantal mensen dat geen alcohol mag, kan of wil drinken, is groot. Hiertoe behoren aanstaande en jonge moeders en mensen die om religieuze redenen of voor hun gezondheid geen alcohol mogen drinken. Zij moeten veel in het werk stellen om zonder alcohol toch een gezellig leven te leiden en zich bij het uitgaan tevreden stellen met meestal ongeïnspireerde frisdranken.
Timo Janse, hoofd bartender bij een exclusieve Amsterdamse cocktailbar, Door 74, doet zelf regelmatig mee aan allerlei nationale en internationale cocktailwedstrijden en veroverde recentelijk de tweede plaats bij de Bartender of the Year Competitie 2009. In 2007 schreef hij samen met Marie-Anne Simons en Jan Guus Waldorp het cocktailboek SHAKE IT!, een boek met ca. 40 recepten voor gezonde, non-alcoholische cocktails voor jongeren, waarmee zij op een speelse manier gezonde en non-alcoholische cocktails onder de aandacht van jongeren brachten. Met dit initiatief willen zij aantonen dat non-alcoholische cocktails ‘cool’ en bovendien vaak origineler, intenser van smaak – en gezonder – zijn dan een alcoholmix.