Home / Artikelen  / HOE HOFFELIJK ZIJN NEDERLANDERS EIGENLIJK?

HOE HOFFELIJK ZIJN NEDERLANDERS EIGENLIJK?

banner

Het Schotse whiskymerk Chivas Regal onderzocht hoe ‘Chivalrous’ Nederlanders zijn, in gedrag en beleving. Chivalrous is een Engelse term en is het best te omschrijven als galant, hoffelijk, loyaal en eervol gedrag. De uitkomst van het onderzoek is opvallend: slechts twee procent van de deelnemers aan het onderzoek vindt Nederlanders altijd galant en hoffelijk. Belangrijker nog is het feit dat 79 procent het idee heeft dat we minder Chivalrous voor elkaar zijn dan vroeger. Dit blijkt ook uit het feit dat 94 procent van de onderzochten niet voor iemand opstaat in het openbaar vervoer.

 ‘Live with Chivalry’ is de centrale boodschap in de huidige campagne van Chivas Regal. De boodschap moet mensen bewust maken dat het anders kan en ze te stimuleren zich meer ‘Chivalrous’ te gedragen. Gelukkig komt uit het onderzoek wel naar voren dat het leeuwendeel van de respondenten achter deze boodschap staat. Op de vraag of zij vinden dat iedereen zich meer Chivalrous zou moeten gedragen, geeft 87 procent een bevestigend antwoord. Volgens de respondenten leidt hoffelijker gedrag tot meer verdraagzaamheid (85 procent) en minder opgefokt gedrag (73 procent).
Een prettige bijkomstigheid van dit onderzoek is dat bijna de helft van de respondenten (47 procent ) aangeeft dat dit onderzoek hen aan het denken heeft gezet over hun eigen gedrag. De confrontatie met en bewustwording van het feit dat we ons af en toe wat hoffelijker kunnen gedragen is een mooie stap in de goede richting.

Marco Borsato meest Chivalrous


Veel Nederlanders hebben een bekende Nederlander als voorbeeld. In het onderzoek stelde Chivas Regal dan ook de vraag wie de respondenten de meest Chivalrous Bekende Nederlander vinden. De meeste Nederlanders denken hierbij meteen aan  Marco Borsato, gevolgd door Robert ten Brink en Frans Bauer.

Engeland het meest hoffelijke land


Als wij onszelf dan niet zo’n Chivalrous volk vinden, in welk land gedragen de inwoners zich dan wel galant? Op deze vraag kwam Engeland als hoffelijkste land naar voren, gevolgd door Italië en België.

Chivalrous mannen aantrekkelijker

Uit het onderzoek blijkt ook dat vrouwen de belangrijkste eigenschappen in een man betrouwbaarheid (90 procent), humor (73 procent) en gevoeligheid (49 procent) vinden. Opvallend is dat single vrouwen galantheid belangrijker vinden dan dames die in een relatie te zitten; 30 procent versus 17 procent. 81 procent van de vrouwen vindt mannen die zich Chivalrous gedragen aantrekkelijk en 84 procent vindt ze per definitie aantrekkelijker dan een man die zich niet zo gedraagt.

De resultaten zijn representatief voor Nederlanders in de leeftijd van 25 tot 55 jaar. Als steekproefkader is gebruik gemaakt van de NetPanel Adviesraad, het online consumentenpanel van Ruigrok | NetPanel. Het onderzoek vond plaats van 11 tot en met 19 oktober 2010. In totaal zijn de meningen van 505 respondenten verzameld.

Na verschillende functies in de horeca, kwam Ming in 2002 in aanraking met cocktails. Vanaf toen was hij vaak achter de bar te vinden tot hij besloot om weer te studeren. Maar zijn horecaverleden kon hij niet laten rusten en besloot in 2009 Sensez.nl op te richten om informatie te voorzien aan de steeds groeiende bartenderscene! Naast oprichter van Sensez.nl is hij fotograaf met als specialisme horeca!