Concept: STUDIO 11 Rotterdam

Buiten is het koud. We lopen om een gebouw heen waar het feest zou moeten plaatsvinden. Zou het hier zijn? We vragen het ons hardop af. Dan zien we vanuit de verte twee gestaltes gehuld in felroze bondjassen op ons aflopen. We zijn aan het goede adres. Vanavond vindt STUDIO 11 plaats, een nieuw concept in Rotterdam dat zich in het bijzonder richt op de gay- en gayminded community.
De champagne staat al koud en de cocktails worden geshaked. Het feest kan beginnen in de Schiecentrale, de locatie van deze avond. Langzaam maar zeker druppelt het publiek binnen. Waar de een kiest voor een ontbloot bovenlijf met glittertjes, kiest de ander voor een gewaagd doorzichtig outfitje. Maar ook ‘gewone’ jurkjes doen het goed. Duidelijk is dat dit een doelgroep is niet het eerste en beste pakje uit de kledingkast trekt.
Foto: Link2party (fotograaf Robert Bot)
Al snel blijkt dat dit geen schoolfeest is voor zestienjarigen, dit is een feest voor de hoogopgeleide oudere jongere die wat te besteden heeft. Dat is ook wel nodig, want voor een biertje moet vijf euro worden neergelegd en ook de cocktails zijn van een waardige prijs. Dat mag de pret niet drukken, want het is aardig druk bij de bar.
Acts zijn er ook. Van een chique paaldanseres bijvoorbeeld. Of van een dame die zich hult in witte doeken. Dj’s, zoals Jean, zwepen de boel op en maakt het publiek aan het dansen.
Foto: Link2party (fotograaf Robert Bot)
Het is gezellig druk, maar stampens vol staat het niet in de zaal. Wat vindt organisator Marcel den Ouden daar van? Hij is tevreden met de eerste editie van Studio 11. ‘Natuurlijk, uiteindelijk zullen er meer mensen moeten komen om winst te maken. Maar Rotterdam moet nog wennen aan zo’n concept dat is gericht op de gay scene.’
Het is investeren in de toekomst, benadrukt Den Ouden. ‘Je moet het zo zien: de meeste mensen die er nu zijn, zijn heel enthousiast. De volgende keer nemen ze een vriend of vriendin mee. Dan is het opeens wel druk en kan je zomaar uitverkocht raken.’
Foto: Link2party (fotograaf Robert Bot)
Over de prijzen van de drank en het toegangskaartje (35 euro) zegt de organisator: ‘Er hoort nu eenmaal een prijskaartje bij. Er is een begroting en je wilt niet elke keer verlies draaien. Van tevoren zijn mensen vaak sceptisch maar achteraf, als ze op het feest zijn geweest, snappen ze het en hebben ze het er graag voor over.’
Bovendien behoort de doelgroep die Den Ouden wil aantrekken tot de bovenste laag van de uitgaanswereld. ‘De prijs van een kaartje zegt ook iets over het feest. Dus met lage prijzen halen wij onze begroting niet én trekken we een doelgroep aan die niet is bestemd voor zo’n classy avond als deze. Het is gewoon geen feest in een donker hol waar iedereen met een plastic glaasje staat.’
Foto: Link2party (fotograaf Robert Bot)
STUDIOI 11 heeft zeker een toekomst, wordt ons verzekerd. ‘De bedoeling is om het drie keer per jaar te organiseren. In juli komen bijvoorbeeld de Eurogames, een internationaal sportevenement voor iedereen die zich met gays voelt verbonden, naar Rotterdam. Dat zou een perfecte gelegenheid om het concept weer te laten plaatsvinden. Maar ook Koninginnedag zou een leuke dag zijn.’
Overigens is dit niet het eerste feest waar Den Ouden bij betrokken is. Hij is betrokken bij MUST, een architect- en organisatiebureau, dat mede verantwoordelijk is voor het feest MUST en dat feesten organiseert voor het bedrijfsleven onder de naam Company Club.
tekst: Iris Kranenburg
foto’s: Link2party (fotograaf Robert Bot)