Home / Special  / Tales of the Cocktail 2016

Tales of the Cocktail 2016

french-75-bar
banner

De cocktailindustrie is gevuld met pioniers, professionals en vooruitstrevende mensen. Mensen met de moed om de manier van denken in de drankenwereld te veranderen. Bij de Tales of the Cocktail in New Orleans komen al deze mensen uit de hele wereld samen.

Over Tales of the Cocktail

Tales of the Cocktail is een evenement ontworpen voor degenen die genieten van de cultuur en geschiedenis van sterke dranken en cocktails. De mensen die genieten van een goed gemixt drankje zijn degenen die het hun verantwoordelijkheid maken er daadwerkelijk alles uit te halen tijdens deze jaarlijkse bijeenkomst. Tales of The Cocktail is ontstaan om mensen bij te scholen over de verschillende types sterke dranken, opkomende merken en hoe je deze uiteindelijk perfect in kan zetten in de opkomende trends en je eigen bar. Degenen die al in de industrie werken, kunnen netwerken met collega’s van over de hele wereld en iedereen kan nieuwe creaties en interessante twists ontdekken op oude ‘classics’.

Award show

Het evenement heeft verschillende bijeenkomsten, discussies, showcases, proeverijen en lezingen over de fijne kneepjes van het vak. Naast de feestjes van alle brands in en rondom de French market, de buurt rondom Hotel Monteleone, heeft Tales ook een award show die erkenning geeft aan degenen die de grootste bijdragen hebben geleverd in de branche; van bartenders, influencers tot de beste bar van de wereld. Onze Hollandse glorie Tess Posthumus was ook een van de genomineerden in de categorie ‘Best International Bartender’, maar kwam helaas niet als winnaar uit de bus.

Libbey reports

Deze zomer stuurde Libbey Europa Robert Schinkel, winnaar van de eerste Glassology design competitie, naar New Orleans om op zoek te gaan naar de nieuwste trends en de laatste gebeurtenissen in de wereld van de cocktail. Op pad met een microfoon deed Robert live verslag van de 14de Jaarlijkse Tales of the Cocktail. Met meer dan 200 seminars, proeverijen, wedstrijden, netwerkmogelijkheden en diverse brand feestjes was dit geen makkelijke opgave. Ik mocht als Brand Ambassador van Libbey samen met Robert Schinkel diverse seminars, bekende cocktailbars en proeverijen bezoeken en interviewden we een aantal van de beste uit de branche en namen deel aan diverse netwerkbijeenkomsten. Hier volgt een kort overzicht van onze reis.

Seminars

Met meer dan 200 seminars en 20.000 mensen van over de hele wereld die proberen aan kaartjes te komen zijn we erin geslaagd om elke dag een seminar te bezoeken. Daarnaast kregen we polsbandjes die ons toegang gaf tot exclusieve proeverijen en feestjes. Niet alle seminars waren zo interessant als we hadden gehoopt. Maar het gaf ons een heleboel leuke inside informatie over het evenement zelf en de geschiedenis van cocktail. We bezochten de volgende seminars:

  • Ontwikkeling van een cocktail Cultuur, door Audrey Fort, Mike Enright en George Nemec
    Waarom ontwikkelde de Franse moderne cocktail cultuur pas de afgelopen 5 jaar, decennia na Londen en New York? Welke factoren hielpen Australië van een mixdrankjes cultuur tot het zijn van cocktailland van wereldklasse in minder dan tien jaar? Waarom kun je in sommige landen geen goede cocktail krijgen.
  • Braintending door Gary Regan, Nick Kennedy, Adam Rogers en Andrew Toplack
    We hebben de technologie, we kunnen alles verbeteren doormiddel van technologie. Neem een kijkje in de hersenen van ’s werelds beste bartenders als Gary Regan, de diepste behoeften van onze gasten, en de subtiele en contra-intuïtieve effecten van ethanol op onze hersenen en organen.
  • De opkomst van jenever door Tess Posthumus, Kelly Rivers, Philip Duff, Myriam Hendrickx en Anthony Pullen
    Onder leiding van Keli Rivers en een aantal pioniers op het gebied van Gin en Jenever waaronder de Nederlanders Tess Posthumus en Myriam Hendrickx van Rutte Distillery kreeg je in deze seminar alles te weten over de geschiedenis van Gin en Jenever. Jenever is een van de komende trends in de wereld die de trend van Gin zal opvolgen. Zoals Tess Posthumus aangeeft; Jenever is de missende link tussen Gin en Wiskey.
  • Geschiedenis van Club Cocktails door Jeff Berry en David Wondrich
    Pegu Club, Clover Club, Pendennis Club – allemaal iconische cocktails, maar ze waren ook daadwerkelijk clubs waar vooral mannen bijeen kwamen om te drinken. We werden door TOTC Spirited Award winnaars David Wondrich en Jeff “Beachbum” Berry meegenomen naar de poorten van de meest beroemde, beruchte en private clubs in de geschiedenis. Van de Londense godslasterlijke Hellfire Club en zijn punch naar de onneembare Marco Polo Club en de miljonair movers en shakers van Manhattan. Wist je dat de Poona Club Cocktail werd gemaakt door David Wondrich, niet wetende dat er is eigenlijk een echte Poona Club in India bestond? Hij wist dit namelijk zelf ook niet. Dus niet alle Club Cocktails zijn dus daadwerkelijk ontstaan in een club.
  • Cocktail kristallen bol: drinken in 2116 door Paul Clarke, Dave Arnold, Jennifer Colliau, Alexander Rose en Dave Smith
    De oorsprong van de cocktail dateert eeuwen terug, maar wat brengt de toekomst? Zal de cocktailbar van 2116 meer lijken op een futuristisch bar uit de kinderserie de Jetsons, of zal het grotendeels lijken op de bar van de vandaag de dag? In deze sessie werd gekeken naar het toekomstige traject van de cocktail, hoe zal het er in de toekomst uit gaan zien en hoe zal technologie zich ermee bemoeien. Worden we in 2126 nog bediend door bartenders of zullen Robots, die bewezen hebben nauwkeurig een perfect cocktail te kunnen maken, het werk overnemen?

ALLE LIVE UITZENDINGEN DOOR ROBERT EN KEVIN ALSMEDE DE RECEPTEN VAN KLASSIEKE CLUB COCKTAILRECEPTEN ZIJN TE VINDEN OP DE FACEBOOK COMMUNITY; GLASSOLOGY BY LIBBEY

Tales of the Cocktail komt naar Europa

Na een succesvolle tournee van Tales of the Cocktail in Vancouver, Buenos Aires, en Mexico City, is ’s werelds grootste cocktail festival trots te kunnen aankondigen dat Edinburg de bestemming wordt voor de 7de jaarlijkse Tales of the Cocktail® on Tour. De drie-daagse festival zal een reeks van professionele seminars bevatten gegeven door wereldberoemde bartenders en cocktailexperts, evenals nachtelijke sociale evenementen in de stad waardoor deelnemers ondergedompeld zullen worden in de Schotse cultuur.

Voor veel internationale drankprofessionals en cocktailliefhebbers kan het een uitdaging zijn om ieder jaar naar New Orleans te reizen. Om deze reden is in 2011 Tales of the Cocktail® on Tour ontwikkeld anderen de mogelijkheid te geven een voorproefje te krijgen van ’s werelds grootste cocktailbijeenkomst. Ook werd het ontwikkeld om licht te werpen op de opkomende cocktailculturen van steden die anders niet de aandacht kregen die ze verdienden. Een groot deel van de programmering in Tales on tour is het vieren van de lokale cultuur en haar lekkernijen door middel van rondleidingen en andere proeverijen, waardoor deze steden en hun getalenteerde cocktail professionals worden erkend op het internationale toneel. Europa is next!

De cocktail scene in Edinburgh begint uiteraard met de geschiedenis en de traditie van Schotse whisky, maar het is zo veel groter dan dat, “zei Ann Tuennerman, oprichter van Tales of the Cocktail®. “Het is een stad die met gemak mee kan met de grote cocktailsteden in de wereld.

Trends in de wereld volgens de bezoeker van Tales of the Cocktail

  1. Negroni slushies
    Deze klassieke cocktail heeft een grote comeback (er is zelfs een hele week in de wereld dat men het geliefde drank viert) gemaakt, dus waarom niet bevriezen en de drank bevroren serveren voor een heerlijk zomers drankje.
  2. Zwarte Cocktails
    Cocktails go “gothic” met ingrediënten zoals zwarte sesam en speciale kool, dat het drankje een zwarte tint geeft. Het goede nieuws: deze sexy drankjes smaken heerlijk!
  3. Infused Buzzy-koffie met drank
    Move over, Irish coffee; Cafeïne-gebaseerde cocktails krijgen een upgrade. Vandaag de dag zien we nieuwe infused Buzzy-alcohol koffie cocktails met high-end ingrediënten die hun eigen kaart verdienen. Ook thee in cocktails is hard bezig aan een opkomst.
  4. Rechtstreeks slurpen uit de jaren 1970
    De laatste tijd bestellen we bijna niks anders dan klassieke bekende cocktails – van de Old Fashioned naar de Moscow Mule – en er is niets mis mee. Maar de jaren ’70 maken een comeback, met de daarbij horende plezier achter de bar. “Veel mensen denken aan de jaren 1970 als een clou, maar het was een rudimentaire decennium in de geschiedenis”, zegt Kent Westmoreland, hoofd mixologist in het Windsor Court Hotel in New Orleans. “Vanwege Vietnam en Watergate werden politici realistischer bekeken. Invloedrijke films als The Godfather, Chinatown en de originele Star Wars raakte het witte doek en classic rock is de muziek van de jaren ’70. We moeten massaal meer Grasshoppers drinken”.

  5. Gekoelde rode wijn
    Amerikanen drinken vaak rode wijn te warm. Gekoelde rode wijn is zeer geschikt om in de zomer te nippen. “Als het buiten warm is, is een gekoeld drankje meer verfrissend”, zegt Gino Colangelo, voorzitter van Colangelo & Partners. “De meeste Amerikanen drinken nog steeds hun rode wijnen te warm en kamertemperatuur is meestal zo’n 22 graden of zo, veel te warm voor wijn. Wat we bedoelen met gekoelde rode wijn komt wellicht gewoon in de buurt van de perfecte temperatuur voor rode wijn, zo’n 16-18 graden.
  6. Cool copper vessels
    Van tiki tumblers naar de meest rare ontwerpen om je drankje in te doen. De perfecte cocktail vraagt om het juiste glas/houder dat er perfect bij aansluit. Absolut Elyx bestormde de markt op met zijn koperen ananas – de coolste manier voor het serveren cocktails naar de jongere doelgroep. Het volgende model van dit seizoen zal een kabouter zijn, in koper natuurlijk. “Het verhaal achter de kabouter is dat in de Zweedse folklore de kabouter gebruikt wordt om het huis te bewaken als de eigenaars weg zijn”, zegt Jonas Tahlin, CEO van Elyx.

  7. Pisco ambachtelijke cocktails
    Sinds deze gedistilleerde drank alleen geserveerd werd in Peru (het land dat in Foodservice al jaren een trend is), is deze pittige Zuid-Amerikaanse brandy op steeds meer cocktailmenu’s aan het verschijnen. Naast de traditionele Pisco Punch of Sour, wordt deze drank veel gemixt met vers fruit of zelfgemaakte siropen voor een verfijnde upgrade.

Interviews

In de zeven dagen van de Tales of the cocktail is Robert waarschijnlijk begonnen met één van de beste interviews waar we alleen maar van konden dromen; Jared Brown. Master Distiller van Sipsmith, auteur van vele cocktailboeken en ’s werelds best verkopende cocktailboek’ Shaken not stirred’en nog veel meer geweldige prestaties die echt te veel zijn om allemaal op te noemen. In al onze interviews vroegen we iedereen dezelfde vraag: Waarom is een glas zo belangrijk voor een cocktail? Jared Brown gaf ons het best mogelijke antwoord vanuit het oogpunt van de gast en tevens de bartender:

“That Piece of Glassware has to fit both sides of the bar. From the bar side a piece of glassware has to be durable, it has to be reasonable priced; it has to factor in because it is a business. But on the other side it has to deliver the fantasy, deliver the experience. Because know body goes to a bar for a drink. You go to a bar in the hope that you will leave feeling better than when you came in. And the glass is so much a part of delivering a perfect, classic or new and innovative drink!”

Wij van Libbey EMEA kon het niet beter gezegd hebben. Bedankt Jared voor je geweldige inspirerende antwoord! Na dit interview besloten we alleen te gaan voor de grote jongens die op Tales aanwezig waren. Uiteindelijk interviewden we 9 fantastische personen die veel in de cocktail branche hebben bereikt. We kregen een aantal fantastische antwoorden en waarschijnlijk veel goede input voor de volgende Glassology design competitie. Want nu weten we wat de grote beïnvloeders in de barindustrie belangrijk vinden aan een glas. Benieuwd naar al onze interviews? Word lid van onze Glassology by Libbey Facebook community.

Words and picture by Kevin Vollebregt, Libbey Brand Ambassador

Na verschillende functies in de horeca, kwam Ming in 2002 in aanraking met cocktails. Vanaf toen was hij vaak achter de bar te vinden tot hij besloot om weer te studeren. Maar zijn horecaverleden kon hij niet laten rusten en besloot in 2009 Sensez.nl op te richten om informatie te voorzien aan de steeds groeiende bartenderscene! Naast oprichter van Sensez.nl is hij fotograaf met als specialisme horeca!