Home / Special  / 5 cocktailtrends die we gaan zien in 2017

5 cocktailtrends die we gaan zien in 2017

rob-roy

Het nieuwe jaar is inmiddels een aantal dagen bezig. Tijd dus om vooruit te blikken en te kijken wat ons te wachten staat in 2017 op cocktailgebied.

Jenever

kever-genever
We hadden de jenever vorig jaar overgeslagen in ons lijstje voor trends in 2016. Maar 2017 gaat echt het jaar worden voor Nederlands trots! Jonge jenever, oude jenever en gerijpte jenever gaan het helemaal maken in 2017 als kopstootje, puur, in een cocktail, longdrink of bij de koffie. Gevestigde merken zoals Ketel 1, Hooghoudt, Rutte en Bols zetten hun jenever(s) steeds mee in het zonnetje. Maar ook nieuwe merken zoals Kever Genever en Jajem zorgen ervoor dat jenever steeds meer bekendheid krijgt bij het grote publiek. Maak bijvoorbeeld een Negroni met jenever in plaats van gin of drink een Kever Genever met ginger ale.

Multi getalenteerde bartenders

perfect-serve-barshow-2014
Als bartender sta je niet alleen maar achter de bar je drankjes te maken. Je staat ook in de keuken om je sous vide infusion, je eigen bitters, gedroogd fruit en je foams te maken. Niet zo gek dus dat bartenders steeds meer ‘multi talented’ zijn. Ze gebruiken keukentechnieken, kunnen een goed kop koffie maken zoals alleen een barista dat kan, maken mooie creatieve menukaarten en weten alles over speed infusions, juiste sous vide temperaturen en maken gedroogde ananasschijven als een pro. Als dat niet genoeg is, bartenders zijn ook vaak je sommelier, food pairing expert en soms zelfs je therapeut. Verwacht dit jaar culinaire twists op je klassieke cocktails met ingrediënten als gerookt tomaatwater, gegrilde ananas, sous vide mais, gepureerde rode peper en andere awesome combinaties.

Zuid Amerikaanse spirits en ingrediënten

chesterslastwords
Tequila was lang de enige spirit uit Mexico die buiten Zuid Amerika bekend werd bij het grote publiek. Maar doordat mezcal zijn opmars heeft gemaakt, zien we dat steeds meer mensen geïnteresseerd zijn in Zuid Amerikaanse producten. Niet alleen Zuid Amerikaanse spirits zoals bacanora, pisco en sotol, maar ook Zuid Amerikaanse en Caribbisch kruiden en specerijen vinden een weg naar je cocktail.

Weg met de traditionele cocktailkaart

old-fashioned-cocktail
Uiteraard gaat de traditionele cocktailkaart niet meteen weg. Maar je ziet steeds meer andere manieren om cocktails op de kaart te zetten. De cocktailkaart van Porem in Amsterdam is bijvoorbeeld ingedeeld in categorieën, deze categorieën zijn vernoemd naar Amsterdamse helden zoals Johan Cruijff, Andre Hazes en Ivo Niehe met ieder een eigen karakter en eigenschap. Trick Dog in San Francisco heeft alle namen van de cocktails vervangen door sterrenbeelden en Pantone kleuren. Fragrances van The Ritz-Carlton in Berlijn is de eerste bar waar je cocktails kunt bestellen op basis van parfum en aroma’s. In 2017 gaan we nog meer creatieve manieren zien waarop cocktailkaarten gepresenteerd worden.

Amaro

martinez
Mensen raken de afgelopen jaren door vermout (tevens een amaro) en G&T steeds meer bekend met bittere smaken. Het smaakpalet van mensen veranderd, waar zoet en fruitig de voorkeur had, gaan we nu steeds meer richting ‘vegetal’, hartig en digestieve dranken. Amaro (Italiaans voor bitter), een familie van Italiaanse dranken voldoet aan deze smaakverandering die vaak wordt gedronken als digestief. Vaak met een bitterzoete smaak, soms stroperig en met een alcoholpercentage tussen 16% en 40%. Amari is in te delen in de categorieën medium (zoals Ramazotti en Averna), fernet (Fernet Branca), licht (lichter in kleur dan andere amari zoals Amaro Nonino en Amaro del Capo), alpine (gebaseerd op alpine kruiden), vermout, carciofo (gemaakt met artisjokken zoals Cynar en Carciofo), tartufo (Gemaakt met zwarte truffels), china (gemaakt van de bast van Cinchona calisaya), rabarbaro (gemaakt van rabarber) en meer zoals met honing, venkel en walnoten. Een hele grote categorie die we steeds meer gaan zien in 2017!

Na verschillende functies in de horeca, kwam Ming in 2002 in aanraking met cocktails. Vanaf toen was hij vaak achter de bar te vinden tot hij besloot om weer te studeren. Maar zijn horecaverleden kon hij niet laten rusten en besloot in 2009 Sensez.nl op te richten om informatie te voorzien aan de steeds groeiende bartenderscene! Naast oprichter van Sensez.nl is hij fotograaf met als specialisme horeca!