Home / The Story Behind  / Sensez Horecava 2014

Sensez Horecava 2014

sensez-horecava
banner

Sensez organiseerde tijdens Horecava 2014 op maandag 13 januari in samenwerking met APS glass & bar supply, Tom de Jong (Absolut) Misja Vorstermans (ISAAC Company), Lodi von Schmidt (Taste Case) en team Door 74 een dagvullend programma tijdens Horecava 2013. Het programma op de Sensez stage begon om 11.30 met Bloody Mary’s en eindigde om 18.30 met de uitslag van Sensez The Battle Of The Brand Ambassadors.

Bartender’s wake up

sensez-horecava-9
Uniek en nooit vertoond op de Horecava begon de dag op de Sensez stage met Bloody Mary’s. Tom de Jong Brand Activation Manager van Pernod Ricard vertelde meer over de geschiedenis van de Bloody Mary en liet de aanwezigen proeven van de verschillende variaties. Een van de meest opvallende variaties die Tom liet zien was ’s werelds snelste Bloody Mary, een shotglas met Absolut Peppar en een stuk tomaat.

Cocktails & Foodpairing

sensez-horecava-19
Lodi von Schmidt van Taste Case liet tijdens de seminar Cocktails & Foodpairing zien hoe je eten nou precies met cocktails kan combineren. Dit deed hij aan de hand van de volgende combinaties:

Een Bloody Mary bestaande uit Vodka, truffelpasta, citroensap, mierikswortel, tomaat, tomberry, worchester sauce en bleekselderij combineerde Lodi met toast en roerei. Een volledig ontbijt dus voor de echte bartender.

Een cocktail met Remy Martin, Cointreau, Citroen en rozemarijn werd gecombineerd met een Holtkamp kreeftkroket.

VL-92 werd gebruikt voor het garen van zalm dat werd gepaired met wakame en een foam van Fever Tree ginger beer, citroengras, melk, suiker en gelatine.

Een cocktail met Mandarin Napoleon, verse gember, citroen, komkommer, suiker en mandarijnen werd gecombineerd met een spiesje van gerookte eend, gedroogde ham, radijs, lente ui en bastogne koek.

Als laatste maakte Lodi een warme cocktail met Diplomatico Reserva 12, steranijs, PX 12 jaar, rietsuiker en rode druif. De bereidingswijze was zeer bijzonder, want de cocktail werd bereid in een waterkoker. Hierbij serveerde Lodi Reypenaer VSOP en Reypenaer geitenkaas.

Een zeer leerzame maar ook leuke seminar van Lodi om deze mooie combinaties een keer te proeven.

The Story Behind Famous Drinks

sensez-horecava-66
Misja Vorstermans van ISAAC Company en Global Bartending nam het publiek mee in de verhalen van de bekendste cocktails. Tegenwoordig wordt er heel veel aandacht besteed aan hoe je een cocktail moet maken en welke ingrediënten er nou precies in gaan. Maar een cocktail heeft ook vaak een mooi verhaal, want hoe is de cocktail nou precies ontstaan? Altijd leuk om in je eigen bar ook deze verhalen te vertellen. Misja behandelde tijdens deze seminar de Dairquiri, Screwdriver, Sazerac, Harvey Wallbanger, Mojito, Mai Tai, Espresso Martini en de Dry Martini.

Team Door 74 – The search for the perfect serve

sensez-horecava-87
Het team van Door 74 liet alle aanwezigen zien waarom zij tot de 15 beste barren van de wereld behoren. Wat ooit 5 jaar geleden begon als een rustige bar zonder marketingstrategie is Door 74 nu uitgegroeid tot een wereldwijd begrip. Dit was nooit gelukt zonder eigenaar Sergej Fokke, barmanager Timo Janse de Vries en de bartenders die hier de afgelopen 5 jaar achter de bar hebben gestaan. Sergej Fokke, Timo Janse de Vries, Andrew Nicholls, Wouter Vullings, Tess Posthumus, Dennis Tamse, Ben Warren, Kevin Kroon, Remco Babay en Helena Leigh-Henneveld werden een voor een voorgesteld en lieten hun all time favoriete Door 74 cocktail zien.

Sensez Battle of the Brand Ambassadors

sensez-horecava-112
Een unieke cocktailwedstrijd die wereldwijd nog nooit heeft plaatsgevonden werd geïntroduceerd op Horecava 2014. 7 Dappere brand ambassadors die normaal aan de andere kant van de bar staan mochten zichzelf bewijzen achter de bar. De presentatie was in handen van Timo Janse de Vries en de jury bestond uit winnaars van cocktailwedstrijden van vorig jaar. De 7 dappere deelnemers waren:

– Arjan Kleton (mezcal Marca Negra)
– Joyce Pols (Martini/Grey Goose)
– Jeremy Zijlstra (Bacardi)
– Sanne van den Burg (Isolabella)
– Tom de Jong (Havana Club)
– Bart van Veen (Leblon Cachaca)
– Robert Schinkel (Dilmah)

Na een spannende maar ook erg leuke en gezellige wedstrijd was de jury het eens over de top 3:

1st: Sanne van den Burg
2de: Tom de Jong
3de: Joyce Pols

Leuk om te zien dat degenen die het recept als eerste hadden opgestuurd in de top 3 zitten. Zou een goede voorbereiding nou echt al het halve werk zijn? Wij denken van wel. Gefeliciteerd Sanne, geef de allereerste Sensez Battle of the Brand Ambassadors prijsbeker een mooie plek!

Op dit moment maken we gebruik van een beta versie van onze nieuwe gallerij. Feedback is uiteraard welkom.

[nggallery id=64]

POST TAGS:

Na verschillende functies in de horeca, kwam Ming in 2002 in aanraking met cocktails. Vanaf toen was hij vaak achter de bar te vinden tot hij besloot om weer te studeren. Maar zijn horecaverleden kon hij niet laten rusten en besloot in 2009 Sensez.nl op te richten om informatie te voorzien aan de steeds groeiende bartenderscene! Naast oprichter van Sensez.nl is hij fotograaf met als specialisme horeca!