Het gezicht achter… – interview

Met deze koude dagen gaan we elke maand iemand uit de dranken industrie in het zonnetje zetten. Het is ons een genoegen om Albert van Beeck Calkoen, Brand Ambassador van Grey Goose, Bombay Sapphire en Martini een paar vragen te mogen stellen.
Kan je meer over jezelf vertellen?
Albert van Beeck Calkoen, geboren op 11 juni 1976 in het Brabantse Dongen.
Ik heb 10 jaar in de Utrechtse horeca gewerkt, onder andere bij Popocatepetl, Broers, Hofman en ‘t Pakhuis. Daarna heb ik 2 jaar mijn eigen cateringbedrijf gerund, later aangevuld met cocktailcatering, waar ik in 2002 mee ben begonnen. Ook ben ik 5 jaar actief geweest in het organiseren van technofeesten in Utrecht, Amersfoort en Amsterdam. Momenteel organiseer ik een paar keer per jaar een netwerkfeest genaamd La Societe XXX, in februari volgt de volgende editie. Momenteel werk ik met veel plezier bij Bacardi Nederland als Brand Ambassador voor Grey Goose, Bombay Sapphire en Martini.
Hoe ben je terecht gekomen bij Bombay Sapphire/ Grey Goose/ Martini?
Ik ben 3 jaar Brand Ambassador voor Grand Marnier, Campari en Hendricks Gin geweest bij International Marques. Door de richting die het bedrijf op wilde gaan zag ik daar voor mij geen toekomst meer. Gelukkig kwam ik via mijn huidige collega Saskia van der Linden bij Bacardi terecht, eerst als Brand Ambassador voor Southern Comfort en nu sinds ruim een half jaar voor Bombay Sapphire, Grey Goose en Martini.
Wat zijn je voornaamste taken binnen het bedrijf?
Educatie is een van de belangrijkste punten van mijn functie. Dat varieert van een basic cursus cocktailtechnieken, merkeducatie (tasting, geschiedenis etc) tot geavanceerde techniektrainingen. Het opstellen van een stappenplan per outlet in samenwerking met collega’s is iets waar ik me momenteel veel mee bezig houd.
Ook doe ik voor Bombay Sapphire en Grey Goose account management voor een aantal zaken, met name in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. Verder werk ik samen met de brand manager en senior brand manager aan een aantal projecten richting trade, maar ook rechtstreeks naar consumenten.
Welke producten vind je op dit moment interessant?
Ik ben me momenteel meer in Vermouth aan t verdiepen, maar heb net ook een paar mooie bourbons aangeschaft. Daarnaast kom ik door mn werk steeds meer over gin te weten en ben ik veel bezig met klassieke gin-based drinks. Likeuren blijf ik een hele mooie productgroep vinden (DOM Benedictine – dit jaar 500 jaar! – Grand Marnier, Navan en Belle de Brillet).
Wat is je favoriete cocktail op dit moment en hoe maak jij het?
Dry Martini en Martinez, beiden gestirred uiteraard:
De Dry Martini maak ik met Grey Goose, Noilly Prat, een dash lemon bitters en een lemon zest. De Martinez drink ik het liefst met Bombay Sapphire, Martini Rosso, Luxardo maraschino likeur, dashes Angostura en orange bitters en afgemaakt met een lemon zest.
Wat is je favoriete plek om cocktails te drinken?
In Nederland drink het liefst mijn cocktail bij Marquee in Amsterdam. Buiten Nederland drink ik mijn cocktail het liefst bij Mahiki in London.
Hoe denk jij dat horeca gelegenheden de crisis kunnen overleven?
Zorg dat je kwaliteit en service bovenaan hebt staan, zodat je de gast het meeste waar voor zijn geld kan geven. Hij kan zijn geld maar een keer uitgeven, zorg dus dat hij dat bij jou doet maar vooral ook blijft doen. Zorg dat je personeel goed getraind is, de kwaliteit van alle producten goed is, je zaak er goed uitziet, schoon is, dat je echt goed weet wat je inkoopt en weet voor hoeveel je het weer verkoopt, maar begrijp vooral goed wat je gasten willen. Wees kritisch naar jezelf, dat is een stuk beter dan wanneer de gast dat doet.