Home / Artikelen  / World Class: 'Gentlemen's drink'

World Class: 'Gentlemen's drink'

banner

Een gedempte, private en mysterieuze sfeer. Goed geklede heren, gevlijd op een Chesterfield. Serieuze conversaties onder het genot van een glas sterke drank; een typische associatie met de term ‘Gentlemen’s drink’, zoals deze vaak in Londense sociëteiten of de verborgen drankkelders in het New York ten tijde van de drooglegging geschiedde en tevens het thema van de World Class by Nolet Ketel One Vodka.

De drooglegging is eigenlijk de bakermat van de cocktailcultuur. De drooglegging in de VS duurde van 1919 tot 1933, en heeft de drankcultuur compleet hervormd. Het begon allemaal toen in 1917 het 18de amendement van de grondwet werd opgesteld. Hierin werd de productie, verkoop en het transport van alcohol verboden. Dit werd een jaar later opgenomen in de nationale regelgeving. Desondanks werd de massaproductie van sterke alcoholische drank een lucratieve business. Deze was makkelijk te vervoeren in kleine hoeveelheden en dit resulteerde in een winstgevende activiteit voor de bootleggers. Naast de gesmokkelde waar, staan de huisgemaakte in de badkuip gebrouwen likeuren ten grondslag aan de opkomst van mixdranken. Om de sterke smaak en geur te verhullen, werden alcoholische dranken gemixt met frisdranken of vruchtensappen.

Met het thema ‘Gentlemen’s drink’ in gedachte is het de bedoeling dat de deelnemers een recept bedenken wat hier perfect bij aansluit en uiteraard krijgt de winnaar van World Class 2012 weer een geweldige prijs uitgereikt. Zo mag hij of zij een cocktailboek schrijven, samen met Simon Difford, welke wereldwijd zal worden gepubliceerd. Reis je de hele wereld over als wereldwijde vertegenwoordiger van World Class en nog veel meer. De voorronde in Nederland is op 31 oktober in Schiedam bij Nolet. Mocht jij je nog niet hebben opgegeven, doe dit voor morgen (28 oktober) via worldclass@beveragebusiness.nl en vergeet niet meteen het recept van je ‘Gentlemen’s drink’ op te sturen.

World Class is een initiatief van Diageo en brengt ’s werelds bekendste cocktailgoeroes en mixologen bij elkaar. Het platform heeft als doel om de nieuwste trends op drankgebied te lanceren en klassieke cocktailrecepten verder te ontwikkelen. Deze trends en ontwikkelingen zijn realtime te volgen via de World Class global FaceBook pagina, waar een netwerk van 12000 barkeepers, cocktailshakers en mixologen samenkomt. http://www.facebook.com/GlobalWorldClassFinals

Na verschillende functies in de horeca, kwam Ming in 2002 in aanraking met cocktails. Vanaf toen was hij vaak achter de bar te vinden tot hij besloot om weer te studeren. Maar zijn horecaverleden kon hij niet laten rusten en besloot in 2009 Sensez.nl op te richten om informatie te voorzien aan de steeds groeiende bartenderscene! Naast oprichter van Sensez.nl is hij fotograaf met als specialisme horeca!