Home / Artikelen  / Smirnoff Experience London

Smirnoff Experience London

banner

Op 10 juli jl was het zover want Smirnoff organiseerde haar volgende Smirnoff Experience. Wij van Sensez hebben Bas Verhoeven bereidt gevonden om zijn ervaringen van het evenement met ons te delen. Bas was een van de bartenders die was uitgenodigd om deel te nemen aan dit evenement om alle gasten een perfecte “experience” te geven en om het merk Smirnoff extra onder de aandacht te brengen.

De eerste 4 Smirnoff experiences volgende de geschiedenis van Smirnoff en begon uiteraard in Moskou en ging vervolgens naar Shanghai, Parijs en New York. Nu was het de beurt aan Londen om de Smirnoff experience mee te maken.

De experience werd georganiseerd in Matter gelegen in de millenium dome. Dit alles stond onder leiding van Brand ambassadeur voor Smirnoff Black, de heer Kenji Jesse. Hij stelde hier een team van 13 mixologen voor om samen alle cocktails te creeren en de avond zelf te ondersteunen. Het was een internationaal gezelschap met mixologen uit Portugal ,Italie, Frankrijk en eentje uit Nederland, ik dus.

Op elk feest waren grote namen aanwezig die voor de entertainment zorgden, zoals Faithless(Moskou), Mark Ronson(Shangahi), Duran Duran(Parijs) en N.E.R.D.(New York).

In Londen stonden de Pet Shop Boys en Little Boots op het podium en was het thema U R The Night in samenwerking met Facebook. De insteek was om zoveel mogelijk de gasten via Facebook te laten bepalen wie men die avond wilde zien en beleven. Daarnaast was het belangrijk welke cocktails en ingredienten men in hun drankjes wilde zien. Dit alles kwam samen in club Matter, een van de hipste zaken van dit moment in Londen, 3 etages en twee zalen. Met een capaciteit van zo’n 3500 man.

Op de begane grond bevond zich het podium en de niet onbelangrijke Peoples bar, dit was de centrale bar voor alle gasten. Hier werden de door het publiek gekozen cocktails, Smirnoff mixen en Smirnoff classics geserveerd. Er waren 4 cocktails vernoemt naar de winnaars van de Facebook wedstrijd waarbij je originele ingrediÎnten voor een cocktail moest verzinnen. Smirnoff mixen met de gekozen vruchten sappen die we zoveel mogelijk vers hadden gemaakt in de negen uur voorafgaand aan het feest. En 4 klassieke Smirnoff cocktails zoals de Moskou mule wat tevens ook het welkoms drankje was voor iedereen, dat waren er dus ongeveer 3500!!!

Op de eerste etage bevonden zich 3 barstations verdeelt over de twee zalen. De Nightvision bar stond in zaal twee waar 4 verschillende gekozen party organisaties de avond naar keuze mochten invullen wat resulteerde in onder andere een partybingo en kleding switching waarbij iedereen een kledingstuk moest ruilen, en ik moet zeggen dat dit echt hilarisch was.

Op deze etage zat ook een secret room waar je allen kom komen door een code die je bij een waarzegger kon krijgen. Het thema van deze secret room was festival. Hier werden de twee nieuwe Smirnoff producten geintroduceerd. Dit zijn Smirnoff Lime en Smirnoff Apple die werden bereid met 2 moleculaire cocktails die door een D(rinks)J werden gemaakt achter een bar die er uit zag als een dj booth.

In de main room bevonden zich twee andere bar stations, namelijk de media bar waar allen engelse en internationale pers werd ontvangen en de D.I.Y. bar (do it yourselve bar). Die laatste moet je zien als de Subway ketens waar je per station je eigen ingrediÎnten op je broodje kunt kiezen. Men kon dus in vier stappen hun eigen cocktail samen stellen, op het 1e station de keuze uit Smirnoff Red of Black, op het 2e welke mixer/sap je wilde, op het 3e welke flavouring/siroop en op het 4e en laatste station wat voor garnering je op je drankje wilde.

Uiteindelijk op de 2e etage bevond zich de VIP bar met meerdere logees voor alle vips, de VVIPS (alle artiesten en aanhang) hadden hun eigen ruimte, in de media- en vipbar werden de zelfde 9 cocktails geschonken. Er waren behoorlijk wat Britse prominenten aanwezig geweest waarvan ik er maar een paar herkende (zoals enkele voetballers, de Sugerbabes, Lamar). Hier waren ook de grote topmensen van Diageo te vinden natuurlijk.

Het hele feestje duurde tot in de late uurtjes en iedereen had een top avond.

De directie van Diageo was dusdanig enthousiast hoe de cocktails waren neergezet dat ze graag alle 13 mixologen er bij het volgende feestje willen hebben om er weer een knallend succes van te maken.

Er werd natuurlijk erg geheimzinnig gedaan over de volgende locatie, maar we hebben een stille hint gekregen dat het een stad zou zijn waar verschillende wereldsteden samenkomen (Nu is het misschien wel een stukje duidelijker geworden he). We wachten rustig af op de volgende Smirnoff experience. Ik heb in ieder geval erg genoten van het feestje en alles erom heen, dus als ik weer gevraagd wordt zeg ik natuurlijk geen nee.

Na verschillende functies in de horeca, kwam Ming in 2002 in aanraking met cocktails. Vanaf toen was hij vaak achter de bar te vinden tot hij besloot om weer te studeren. Maar zijn horecaverleden kon hij niet laten rusten en besloot in 2009 Sensez.nl op te richten om informatie te voorzien aan de steeds groeiende bartenderscene! Naast oprichter van Sensez.nl is hij fotograaf met als specialisme horeca!