Home / Artikelen  / De Vodka Paradox

De Vodka Paradox

banner

Ik was blij verrast toen ik door Ming en Roy werd gevraagd om een vast stuk in te vullen op Sensez, het is altijd leuk om aan dergelijke vragen mee te werken en voel me dan ook zeer gevleid. Sensez is naar mijn mening hét digitaal platvorm voor bartenders waar ik graag mijn gedeelte aan wil bijdragen. Bij deze heren, en heel veel dank om eraan deel te mogen nemen!

Bartenderscene in Nederland

De afgelopen periode zijn er nogal wat bartender gerelateerde evenementen voorbij gekomen, het was dan ook leuk om iedereen weer te zien. Wat onze bartenders scene betreft hebben we een aardige inhaalslag gemaakt en denk ik dat we met de internationale top meedraaien. Degene die mij iets beter kennen weten dat het voor mij een missie is om te laten zien dat bartender zijn een vak is. Als we alles op een weegschaal zetten denk ik dat we als bartender op dit moment best krediet krijgen en dat ons beroep steeds meer als een volwaardig vak wordt gezien.

Ik wil op deze wijze ook Florian Stalinga en de heren van Vesper Bar van harte feliciteren met hun overwinning op de Venuez Hospitality & Style Awards. Ik denk dat we trots kunnen zijn op onze bartender scene en de inhaalslag die we gemaakt hebben. Zowel in “skills” als in gastheerschap zie ik dat we erg vooruit gaan. Ik hoop alleen niet dat de kwaliteit van de bartenders omslaat in arrogantie. Ik heb in mijn laatste column in Veneuz magazine kritiek geuit over het feit dat er bartenders zijn die geen Moijto’s maken, ik maak me zorgen over het feit dat er dergelijke dingen gebeuren. Juist door wat we nu opgebouwd hebben in kwaliteit en “skills” kan dit zomaar teniet worden gedaan door dit soort statements.

Vodka is wel cool

Ik was onlangs voor het “World Class” project in Berlijn, München en Frankfurt om daar seminars te geven over vodka samen met Michael Meinke, een geweldige bartender en brand ambassador voor Ketel One vodka Duitsland. Voordat ik de reis ging maken realiseerde ik me dat er bartenders zijn die hun rug toe keren naar vodka omdat ze het niet “cool” vinden om vodka te gebruiken. Een statement die me natuurlijk erg bezighield voor mijn bezoek aan Duitsland.

Vodka haters & Vodka lovers

Tijdens de “Cocktail Week” in London werd er een sessie gegeven over vodka waarbij een groep gerespecteerde bartenders verdeeld werden in twee groepen; “Vodka Lovers” en “Vodka Haters”. In de groep “Vodka Lovers” zat onder andere Angus Winchester en in de groep “Vodka Haters” zat onder andere John Gakura, ik heb ze allebei benaderd om te vragen over de afloop van deze sessie.

Wat John communiceerde is dat er uiteindelijk geen “Vodka Haters” waren bij deze groep bartenders. Waar ze wel veel problemen mee hadden, was meer de marketing van sommige vodka merken. Waar het fout gaat is de connectie tussen vodka marketing (Lifestyle) en de vodka drinker. Door de marketing word de eindconsument blind gemaakt en selecteren ze hun vodka niet op het productieproces of kwaliteit maar juist door de marketing die zegt “cool” te zijn door een dergelijke vodka merk te drinken.

Angus communiceerde na een geweldige intro onder andere het volgende:

– Alleen een dwaas kan zeggen dat vodka reukloos en smaakvol is. Zet 12 vodka’s naast elkaar, gemaakt van verschillende producten en verschillende productie processen en zelfs een dwaas zal het verschil kunnen proeven van de verschillende vodka’s!

– Alleen een dwaas kan zeggen dat vodka geen karakter heeft! Er zijn wel degelijk verschillen in vodka’s. De vodka’s uit de noordelijke landen, meestal gemaakt van tarwe hebben vaak een peperig karakter. De vettige karakter van vodka’s die gemaakt zijn van rogge en het zoetige karakter van de vodka’s gemaakt van aardappel laten zien dat er wel degelijk verschillende karakers zijn. De mogelijkheid om van elk organisch materiaal vodka te maken geeft de distilleerderij de mogelijkheid om goede kwalitatieve grondstoffen te gebruiken. Wij zijn absoluut in staat om goed gemaakte vodka te onderscheiden van de slechte!

Angus had wel meer argumenten maar deze zal ik jullie besparen.

Good spirit, bad spirit

Wat ik zelf wil aangeven is dat er goede Gin’s zijn en slechte Gin’s hetzelfde geldt voor Rum’s, Bourbon’s en alle andere spirits die gemaakt worden. Wij zijn degenen die het onderscheid kunnen maken van goede spirits en slechte spirits. Zelf ben ik een grote liefhebber van Bourbon maar ik respecteer goed geproduceerde vodka! Ik kan nog wel meer argumenten benoemen waarom we als bartender vodka moeten respecteren maar dit zal ik jullie wederom besparen. Ik denk dat wij als bartender elke spirit die met zorg en liefde gemaakt wordt en kwalitatief goed is moeten respecteren, zelfs vodka!

Ik wil afsluiten om iedereen hele prettige feestdagen toe te wensen een heel goed uiteinde!

R.L Sporkslede.

The Fabulous Shaker Boys is de partij voor cocktailcatering en is in 2002 als eerste in Nederland gestart met het professioneel shaken van cocktails. 
The Fabulous Shaker Boys hebben veel ervaring in cocktailcatering en zijn jaarlijks op ruim 400 evenementen vertegenwoordigd. Kernwaarden van The Fabulous Shaker Boys zijn kwaliteit, service en baretiquette. Om de mooiste en beste cocktails te creëren kiezen ze bewust voor kwalitatief hoogstaande producten. De combinatie van de stijlvolle bar, de professionaliteit van de bartender en hun cocktails zorgt ervoor dat de cocktailbar een extra dimensie geeft aan elk evenement.